Zakłady naprawcze
An abandoned narrow-gauge railway workshop in Poland. We visited it a few times during our trips in 2018.
The plant was founded in 1898. In October 2001, all narrow-gauge railways were shut down. A year later, the narrow-gauge railway estate was taken over by the Bytom City Hall and its management was entrusted to the Association of Railway Lovers.
Short history below in polish.
Budowę zakładu rozpoczęto w roku 1898 w związku z szybkim rozrostem kolei wąskotorowej i rosnącym zapotrzebowaniem na obsługę techniczną istniejącego wówczas taboru. Nowo powstałe warsztaty składały się z hali mieszczącej 25 wagonów, kotłowni, dwóch kuźni, odlewni, tokarni i wielu innych pomieszczeń. Urządzenia w warsztatach zasilane były przez maszynę parową. Obok pomieszczeń technicznych znajdowała się część biurowo-administracyjna. Zakład zatrudniał 150 osób.
Po ośmiu latach od budowy nowych warsztatów, pojawiły się w nich pierwsze wagony samowyładowcze, które przez długie lata stanowiły symbol śląskiej kolei przemysłowej. W roku 1912 miała miejsce kolejna rozbudowa i modernizacja – w miejsce oświetlenia gazowego wprowadzono elektryczne, pojawiło się ogrzewanie parowe, elektryczna przesuwnica i liczne urządzenia pneumatyczne. W szczytowym okresie zakład zatrudniał prawie 500 osób.