Zakłady naprawcze taboru kolejowego

Budowę zakładu rozpoczęto w roku 1898 w związku z szybkim rozrostem kolei wąskotorowej i rosnącym zapotrzebowaniem na obsługę techniczną istniejącego wówczas taboru. Nowo powstałe warsztaty składały się z hali mieszczącej 25 wagonów, kotłowni, dwóch kuźni, odlewni, tokarni i wielu innych pomieszczeń. Urządzenia w warsztatach zasilane były przez maszynę parową. Obok pomieszczeń technicznych znajdowała się część biurowo-administracyjna. Zakład zatrudniał 150 osób.

Po ośmiu latach od budowy nowych warsztatów, pojawiły się w nich pierwsze wagony samowyładowcze, które przez długie lata stanowiły symbol śląskiej kolei przemysłowej. W roku 1912 miała miejsce kolejna rozbudowa i modernizacja – w miejsce oświetlenia gazowego wprowadzono elektryczne, pojawiło się ogrzewanie parowe, elektryczna przesuwnica i liczne urządzenia pneumatyczne.  W szczytowym okresie zakład zatrudniał prawie 500 osób.

Galeria pochodzi z dwóch wizyt w zakładach październik oraz listopad 2018.